• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۶-۱۲ - ۰۸:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 2
نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از مشکلات مردم خوزستان می‌گوید

وعده روحانی برای حل مشکل شبکه فاضلاب خوزستان پوچ بود/ یک عضو هیات‌مدیره شرکت‌های بزرگ استان هم بومی نیست!/ زمین‌خواری روزانه در کوت عبدالله و اهواز!

عمده مشکلات استان خوزستان زیرساختی است

مجتبی یوسفی گفت: عمده مشکلات در استان خوزستان زیرساختی است، یعنی در کنار پنج رودخانه بزرگ و 6 سد عظیم که 75 درصد مجموع تولید برقابی در این استان است، شاهدیم که آب‌شرب در 700 روستا از شمال خوزستان وجود ندارد، در حالی که چندمترمکعب سد کارون 3 و 4 درکنار این روستاهاست، حتی شهرها از اهواز تا آبادان، خرمشهر و شهرستان کارون مشکل آب‌شرب دارند.

 وعده روحانی برای حل مشکل شبکه فاضلاب خوزستان پوچ بود/ یک عضو هیات‌مدیره شرکت‌های بزرگ استان هم بومی نیست!/ زمین‌خواری روزانه در کوت عبدالله و اهواز!

به گزارش «فرهیختگان»، مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی است که پیش از این شهردار منطقه 3 اهواز نیز بوده و به‌خوبی از مشکلات منطقه جنوب و استان خوزستان باخبر است و یکی از افرادی است که نقش موثری در هماهنگی سفر رئیس مجلس به استان خوزستان به‌عنوان اولین سفر استانی قالیباف داشته است.

مشروح مصاحبه وی با «فرهیختگان» که در آن به اهم مشکلات این استان مرزی و وعده‌های رئیس‌جمهور پرداخته شده در ادامه از نگاه‌تان می‌گذرد.

مهم‌ترین مشکلاتی که در سال‌های اخیر استان خوزستان با آن درگیر بوده، چه مسائلی است و مجلس و دولت برای رفع آن چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

یکی از موضوعاتی که در این مجلس تلاش کرده‌ایم پیگیر آن باشیم درحالی‌که تبدیل به یک مشکل ملی شده است، تامین مجموع نفت و گاز کشور است که 78 درصد آن در استان خوزستان تامین می‌شود.

مشکلات خوزستان به‌دلیل نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای در کشور و به‌تبع آن عدم مطالبه‌گری مناسب در حوزه زیرساختی به مسائل اصلی تبدیل شده تا جایی که برخی از آنها مشکلات زیستی است.

  حضور قالیباف نتیجه پیگیری‌ها برای حضور نمایندگان مجلس در خوزستان است

سفر اخیر قالیباف به خوزستان چقدر در رفع این مسائل اثرگذار است؟

ما تلاش کرده‌ایم سفر قالیباف با توجه به علاقه و نگاه ویژه‌ای که ایشان به فرهنگ جبهه و مقاومت نسبت به خوزستان و محرومیت این استان داشتند، به‌عنوان اولین سفر استانی صورت گیرد. البته این سفر نتیجه پیگیری‌هایی بوده که در آوردن نمایندگان دیگر استان‌ها به خوزستان داشته‌ایم تا صدای مردم را به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در کشور برسانیم.

  عمده مشکلات استان خوزستان زیرساختی است

عمده مشکلات در استان خوزستان زیرساختی است، یعنی در کنار پنج رودخانه بزرگ و 6 سد عظیم که 75 درصد مجموع تولید برقابی در این استان است، شاهدیم که آب‌شرب در 700 روستا از شمال خوزستان وجود ندارد، در حالی که چندمترمکعب سد کارون 3 و 4 درکنار این روستاهاست، حتی شهرها از اهواز تا آبادان، خرمشهر و شهرستان کارون مشکل آب‌شرب دارند.

  وعده پوچ دولت روحانی برای حل مشکل شبکه فاضلاب خوزستان

بعد از آن، مشکلاتی همچون نبود شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی هر از چندگاهی برخی محلات و شهرها اهواز در مدت یک هفته تا 10 روز درگیر می‌کند و باعث می‌شود آب در خانه‌های مردم بیاید، هرچند دولت برای رفع این مشکل تعهداتی داشت که هیچ‌یک را اجرایی نکرد و وعده‌های توخالی داد.

درخصوص شبکه فاضلاب وعده داده شد؟

دولت وعده داده بود هم شبکه آب و هم فاضلاب را ترمیم کند، اما طرح‌های ناتمامی درحوزه آب‌شرب در استان خوزستان اتفاق افتاد و تصمیمات غیرکارشناسی درحوزه آب بین‌بخشی انجام گرفت، یعنی می‌گفتند از سرشاخه‌های کارون و دِز این آب را به مرکز کشور انتقال دهیم، در حالی‌که اینجا به‌خاطر اینکه دبی (مقدار جریان) رودخانه‌ها کاهش می‌یابد، کیفیت آب پایین می‌آید و باعث می‌شود آب از بهداشت مناسب در برخی شهرها برخوردار نباشد.

  دلایل قرار گرفتن استان خوزستان در رتبه سه کشوری بیکاری

نکته بعدی درحوزه اشتغال است. نکته‌ای که اکنون پذیرفتنی نیست. استان خوزستان با 14.3 میلیون تن تولید ناخالص ملی براساس آمار سال 98-97 دومین رتبه کشور در صنایع و تولید ناخالص ملی بوده است، ولی متاسفانه اینها در صنایع بالادستی و صنایع مادر مانند نفت، پتروشیمی، فولاد و... است.

این امر دو دلیل دارد که یکی عدم تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده مانند فولاد یا موضوعات مرتبط با نفت و پتروشیمی است که برخی هنوز علاقه‌مند به خام‌فروشی هستند و شهرک‌های صنعتی و صنایع خرد را درکنار این صنایع ایجاد نمی‌کنند یا علاقه به واردات و خام‌فروشی دارند، لذا این موجب شده بحث اشتغال و بیکاری در استان خوزستان رتبه سه کشوری باشد.

  یک نفر از هیات‌مدیره شرکت‌های بزرگ استان خوزستان هم بومی نیست!

نکته دیگر به‌دلیل مدیران پروازی و استخدام‌های غیربومی است. در برخی شرکت‌ها در پتروشیمی یا شرکت‌های بزرگ استان خوزستان شاهدیم که از مدیرعامل و هیات‌مدیره یک نفر هم خوزستانی نیست، لذا این سوال مطرح است در این استان با وجود پنج‌میلیون نخبه، آیا کسی وجود ندارد که در این شرکت‌ها به‌کار گرفته شود؟

هر از چندگاهی مانند دستگیری‌ها در پتروشیمی در سال گذشته را شاهدیم که عملکرد  و سوءمدیریت برخی مدیران چه نتیجه‌ای به‌بار آورده است.

  استان خوزستان در تولیدات محصولات باغی و زراعی در رتبه یک کشور قرار دارد

برخی طرح‌ها قریب به 18 سال است که ناتمام مانده، ازجمله طرح مقام‌معظم‌رهبری در اصلاح اراضی که معروف به طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستان و استان ایلام است که اگر اجرایی شود امنیت پایدار غذایی و تولید محصولات استراتژی مانند گندم را در پی دارد، چراکه استان خوزستان با تولید 3/1 میلیون تن گندم یا 3/17 میلیون تن تولیدات محصولات باغی و زراعی در رتبه یک کشوری قرار دارد.

اگر این طرح 550 هزار هکتاری در فاز دوم، منابع آبی و مالی آن تامین شود، قریب به چندصدهزار نفر در این حوزه کشاورزی فعال می‌شوند و بعدا می‌توان صنایع جانبی آن را پیگیری کرد.  موضوع دیگر بحث نیشکر و شرکت ملی حفاری است که به فرمایش رهبر معظم انقلاب با متخصصان استان خوزستان شکل گرفت و وابستگی ما را به شرکت‌های خارجی نفتی در حوزه ملی حفاری از بین برد.

  واگذاری شرکت ملی حفاری در دوره روحانی

ظاهرا بحث واگذاری شرکت ملی حفاری در دوره روحانی مطرح شد؟

بله، الان این شرکت در لیست واگذاری است که این فرصت برای کشور و استان هم از بین می‌رود، اخیرا سه شرکت بزرگ اعم از شرکت ملی حفاری، توسعه نیشکر و صنایع جانبی و درنهایت پالایشگاه آبادان مطرحند که همه آنها روی امنیت و موضوعات پدافند غیرعامل و موضوعات استراتژی کشور تاثیر دارند.

با واگذاری آنها دوباره همان راه را می‌رویم که در گذشته پیمودیم و به نتیجه هم نرسیده است، یعنی هم ظرفیت داخلی را تبدیل به تهدید کرده‌ایم و هم از این جهت معیشت کارگران را به‌خطر انداخته‌ایم.

مجلس برای جلوگیری از این واگذاری‌ها چه اقدامی داشته است؟

قطعا بنده به‌عنوان نایب‌رئیس فراکسیون صنعت و معدن مجلس و همچنین به‌عنوان رئیس کمیته بنادر در کشور اجازه این موضوع را نخواهم داد.

  یک‌سوم جمعیت شهر اهواز در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند

درنهایت مشکل مهم دیگر خوزستان، بحث حاشیه‌نشینی است که شهر اهواز براساس سرشماری سال 95 قریب به 500 هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین دارد که یک‌سوم جمعیت شهر اهواز در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند و حاشیه‌نشینی نیز با گفت‌وگو حل نمی‌شود.

این روزها پس از فروکش کردن مساله آب غیزانیه مشکلات روستای ابوالفضل بسیار سروصدا کرده است. درباره وضعیت این دومنطقه توضیح دهید.

وقتی برخی مدیران ما با تصمیمات خلق‌الساعه، عجولانه و غیرکارشناسی عمل می‌کنند این نتیجه حاصل می‌شود. در غیزانیه شاهد بوده‌ایم که مردم درخواست آب‌شرب داشتند یا اکنون برای بحث کارگران هفت‌تپه این مساله وجود دارد که حقوق خود را مطالبه می‌کنند.  در کوی مدرس قریب به 40 سال است که مردم ساکنند و زمین‌هایی با سند عادی داشته‌اند، اما همچنان شاهدیم مشکلات این مردم حل‌نشده باقی است و نمی‌توان آنها را بیرون کرد. این برخورد نسبت به املاک گذشته درست نیست و تا زمانی که مشکل سند مردم حل نشود، این حاشیه‌نشینی باقی می‌ماند.

زمین‌خواری روزانه در کوت عبدالله و حاشیه اهواز!

در برخی مناطق همچون کوت عبدالله و مناطق حاشیه شهرها و کلانشهرها همچون اهواز به‌صورت روزانه زمین‌خواری اتفاق می‌افتد.

در این اتفاقات مدعی‌العموم چه شهرداری‌ها و چه دستگاه قضائی باید ورود کنند و جلوی زمین‌خواران را بگیرند و آنها را از مردم عادی تفکیک کنند.

مجلس به این موضوعات ورود می‌کند؟

من به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه و سخنگوی هیات‌رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی و شوراها این امر را متذکر می‌شوم که به این موضوعات ورود کرده‌ایم، البته ضعف قانونی وجود ندارد و همین الان نیز قوانین مرتبط با این موضوعات موجود است.

مشکلات حاصل از سیل سال گذشته خوزستان مرتفع شده است؟

سیل استان خوزستان با دیگر استان‌ها که آنها نیز آسیب‌دیده بودند، متفاوت بود؛ دیگر استان‌ها سیلاب بود و لحظه‌ای آمد، ولی در استان خوزستان آب را پشت سدها نگه داشته و منجر به سیل شد.

وقتی بارندگی افزایش یافت، آب را رها کردند و در برخی مناطق تا سه‌متر زندگی مردم، زمین‌های کشاورزی و بافت‌های شهری زیر آب رفته و اموال مردم از بین رفت، حتی به جاده‌های ما در استان خوزستان بالغ بر 20 میلیارد تومان خسارت وارد شده که البته بخشی از آن جبران شده است.  سوال ما از دولت این است که برای اعتبارات سیل که جاده‌های شهری و روستایی از بین رفته، چه اقداماتی صورت گرفته است؟ مردم استان خوزستان چه گناهی دارند که باید با تدبیر غلط وزارت نیرو در نگه داشتن آب پشت سدها خسارت ببینند؟ در برخی مناطق 20متر آب روی معبر مردم بود؛ هنوز یک جاده روستایی سالم نداریم. اینها را باید درنظر داشت تا در تصمیم‌سازی‌ها از نگاه جزیره‌ای فاصله گرفته و قدمی در رفع مشکلات استان خوزستان برداشته شود.

 

خبر مرتبط:

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار